Författare Tråd: Låst eller olåst forum ?  (läst 1806 gånger)

LinusE

• H
  • *
  • Län: Skåne
  • MC: Africa Twin RD07A
Låst eller olåst forum ?
« skrivet: 2013-09-27 15:27:17 »
Jaha.
Är ju helt ny här, dock började jag på att starta has (honda adventuer sweden) men
då dena klubb redan finns men känns väldigt osynlig så kanske vi kan få fart
på klubben genom att dels synas mer och dels genom att låta folk se på forumet ?

När man söker kontakt med likasinnade idag gör man detta genom olika forum.
När man ser att en grupp låserin sig vänder ftast många o söker vidare, man vill
veta vad man får innan man blir delaktig helt enkelt....
Jämförde i en annan tråd om att en ö utan bro är inte en ö många känner till.
Men genom att öppna upp en bro för insyn utifrån blir ön oxå mer attraktiv ..

Låt icke medlemmar få se forumet och få liv i det, då kommer oxå antalet
medlemmar som vill komma på körningar o träffar öka.

Så låt röstningen börja o hoppas på de bästa :)

andershz

• Kassören
  • Styrelse
  • H O O R
  • Län: Östergötland
  • MC: XRV750
SV: Låst eller olåst forum ?
« Svar #1 skrivet: 2013-09-27 16:10:35 »
Jag saknar alternativet "Lås upp lite lagom", så jag väntar ett tag med att rösta medan jag funderar på vilket av de två alternativen jag föredrar.

En sak som kanske skiljer oss från andra liknande forum är att HOORC inte är ett forum, vi är en förening som har ett forum.
Därför finns det vissa saker vi kanske vill hålla internt, men visst skulle vi kunna öppna upp mer än idag.
En annan aspekt är den ekonomiska, det är inte gratis att driva forumet, det finansieras via (en del av) föreningens medlemsavgift.
Då kan man ju som medlem undra varför andra ska åka snålskjuts på min medlemsavgift.
Vi skulle ju kunna ha andra finansieringsformer för forumet, men som förening måste vi ha nån form av medlemsavgift, annars vet man inte vem som är medlem.
Sen kan man ju undra om det behöver drivas i föreningsform, men föreningen har funnits i ca 10 år nu, och ingen vill väl gå till historien som den som lade ned den.
Man skulle möjligen kunna tänka sig nån slags provperiod, som ny på forumet skulle man ha fullständiga rättigheter nån månad innan man blir nedpetad till nuvarande nivå om man inte blir medlem.
オフロードクラブのホンダ

LinusE

• H
  • *
  • Län: Skåne
  • MC: Africa Twin RD07A
« Svar #2 skrivet: 2013-09-27 16:48:15 »
Med upplåsning menar jag såklart att där finns medlemms delar som enbart medlemmar har tillgång till.  Kolla gärna runt hur andra klubbar funkar :)

La till de du nämner för att förenkla.

Såklart att detta är en förening men behöver inte låsa in sig för det.
Forumet skapar samlingspunkt och får folk o se vad vi är och då oxå kan bli medlem.
« Senast ändrad: 2013-09-27 16:51:28 av LinusE »

AT-gubben

• Medlem
  • H O O R
  • Kör XRV750 -02 Svart/Grå
  • Län: Stockholm
  • MC: Honda Africa Twin 750
« Svar #3 skrivet: 2013-09-27 17:28:47 »
Som jag ser det är just vår FB-sida en kanal att se vad vi gör och vilka vi är. Enligt vad jag vet och fattar så har BMW-klubben ett liknande upplägg där man måste vara medlem för tillträde till forumet och en FB-sida som offentligheten kan kolla in på. Men alla är välkomna att deltaga på körningar och andra aktiviteter, så också hos oss. Då, som jag skrev på annat ställe, så kanske nyfikenheten kan bli så att man ansluter till föreningen.

Det är ju så att en förening/klubb har kostnader för hemsidan om man inte vill dras med massa reklam. Och reklam det vill vi inte ha, det räcker med det som redan finns i hela vårt samhälle. Naturligtvis ska vi vara öppna för ändringar men vi vill ta ett steg i taget.

En annan aspekt som också redan nämnt är att vi vill värna och stå fast i vår åsikt att vi inte ska blir träskkörare utan hålla fast vid att det är någorlunda fast underlag och även ren asfalt som gäller. Det har genom åren visat sig att många gäng som börjar med körningar som passar stora on/off- hojar utvecklas åt rena endurohållet. Det har jag personligen sett i ett flertal fall.

Det ska bli intressant att se vart din omröstning ger för fingervisning. Jag, som ordis, kommer inte att lägga min röst utan resultatet kommer att bli vägledande och diskussion i framtida arbete.

Sen så gillar jag LinusE;s  inlägg, på så sätt vi får input från många, därifrån kan vi ro åt rätt håll.
« Senast ändrad: 2013-09-27 17:35:01 av AT-gubben »
Fritidsforskare #165

andershz

• Kassören
  • Styrelse
  • H O O R
  • Län: Östergötland
  • MC: XRV750
« Svar #4 skrivet: 2013-09-28 11:08:34 »
En överväldigande majoritet, 100%, verkar än så länge vara för ett halvöppet forum.
オフロードクラブのホンダ

ErLi

• Medlem
  • H O O
  • Län: Stockholm
  • MC: Honda Dominator, Suzuki VS1400
« Svar #5 skrivet: 2013-09-29 10:25:20 »
...
BMW-klubben ett liknande upplägg där man måste vara medlem för tillträde till forumet och en FB-sida som offentligheten kan kolla in på.
...

De har ett öppet forum med låsta medlemssidor. Jag, som inte är med i BMW-klubben, delta i diskussionen om t.ex. F50GS och GPS men kommer inte åt t.ex. deras ruttförslag. Sen är frågan vad man ska dra för lärdom av att jag är med på deras forum min inte ännu i deras klubb.  ???

Hur som helst, jag tycker vi ska ha ett öppen forum med låsta medlemssidor. Även om det kommer att vara en del som utnyttjar forumet utan att gå med så tror jag ett öppet forum kommer att ge fler medlemmar.

Jag hade aldrig hittat in i klubben om det inte hade varit ett öppen forum då jag gick med. Jag så diskussionerna på forumet, läste tips och råd om min Dominator som jag hade köpt för att ha som en billig pendlarhoj, följde med på några körningar... Sen var var jag fast i on-off-road träsket och gick med i klubben.  8) 

/Erik